REUMATICKÉ bolesti kĺbov

Väčšina ľudí trpiacich reumatickým ochorením sa športu a pohybu zámerne vyhýba. To je podľa lekárov a odborníkov nesprávne, pretože správne zvolená športová aktivita dokáže veľmi výrazne znížiť bolesť reumatických kĺbov.

V našom tele sa nachádza viac než dvesto kĺbov a rovnako ako ostatné orgány, aj ich môže postihnúť celý rad problémov. Od bolesti a stuhnutosti kĺbov až cez závažnejšie reumatické ochorenia, ktoré môžu skončiť znížením funkčnosti kĺbov.

Aký šport si zvoliť?

Prevažná väčšina ľudí s reumatickým ochorením žije mylne v domnienke, že im pohyb či športová aktivita môže ublížiť alebo bolesť ešte viac zhoršiť. Práve zostať aktívny je kľúčovým faktorom, ako predísť strate mobility. Pohyb je nesmierne dôležitý, pretože pomáha udržiavať šľachy a svaly pohyblivé, zlepšuje koordináciu a celkovou fyzickou kondíciou.
Pred každou aktivitou nesmieme zabúdať na ponaťahovanie a rozohriatie tela a svalov. Ľudia trpiaci reumatickým ochorením by mali cvičiť každý deň, ráno a večer. Okrem pravidelného domáceho cvičenia sa odporúčajú prechádzky na čerstvom vzduchu. Vhodná je turistika alebo nordic walking. Ďalej tiež jazda na bicykli, plávanie či joga. Nevhodné sú naopak aktivity, pri ktorých dochádza k otrasom a nekontrolovaným otáčavým pohybom. Jedná sa napríklad o beh, tenis, futbal, basketbal alebo golf. Neodporúčajú sa ani bojové športy či aktivity, pri ktorých môže dôjsť k úrazu.

Kto je vinníkom?

Za väčšinou reumatických ochorení stojí genetika a zlý životný štýl. Nadváha, obezita, nadmerná konzumácia alkoholu, stres a nedostatok spánku a pohybu predstavujú rizikové faktory pre vznik reumatických ochorení. Vplyv má tiež užívanie niektorých liekov, ostatné chronické ochorenia alebo jednostranná záťaž, ktorá spôsobuje opotrebenie chrupaviek v kĺboch.

Najlepším riešením je prevencia!

Keďže nadváha a obezita predstavujú pre telo najmä kĺby nadmernú záťaž, je zdravý životný štýl prevenciou vzniku reumatických ochorení. Dôležitý je teda kvalitný a vyvážený jedálniček s dostatočným množstvom vitamínov a minerálov, najmä vápniku a vitamínov C, D a E, ktoré sú kľúčové pre správne fungovanie kĺbov. Vynechať by sme mali alkohol, tučné a smažené jedlá, polotovary, červené mäso a obmedziť príjem soli a cukru. Nesmieme zabúdať tiež na hydratáciu. Denne by sme mali vypiť 30–45 ml tekutín na kilogram svojej hmotnosti. Dôležitý je tiež kvalitný spánok a odpočinok pre regeneráciu kĺbov. Lekári odporúčajú 6-8 hodín spánku a 40-60 minút odpočinku v ľahu každý deň.

Kúpele u vás doma

Pred cvičením sa odporúča zaradiť teplý kúpeľ. Ten pomôže rozhýbať stuhnuté kĺby v celom ich rozsahu. Ku zmierneniu zápalu a zlepšeniu hybnosti kĺbov skúste pridať do kúpeľa liečivú rašelinu. Ta je pre svoje hojivé vlastnosti využívaná aj v kúpeľných zariadeniach. Má vysoký obsah tzv. humátov, ktoré zintenzívňujú priaznivé účinky aplikácie na uvoľnenie stuhnutosti, brnenia a bolestivosti kĺbov. Prírodné organické látky v rašeline naviac obmedzujú pôsobenie škodlivých voľných radikálov a zvyšujú regeneráciu buniek. Rašelinu môžeme nájsť v mnohých prípravkoch, napr. mastiach, maskách alebo zábaloch.